Når en person med demens vandrer

Hvorfor det skjer – og hva det betyr



«Han går bare og går.»

«Hun vil hele tiden ut.»

«Han prøver å gå hjem – selv om han er hjemme.»

Dette er noe mange pårørende og ansatte opplever:

👉 Personen med demens begynner å vandre

Det kan skje både hjemme og på institusjon.
Noen går rolig rundt. Andre blir urolige og vil ut.


Vandring er ikke tilfeldig

Det kan se tilfeldig ut.
Men vandring har nesten alltid en grunn.

Personen prøver å dekke et behov

Det kan være:

  • Å lete etter noe eller noen
  • Et ønske om å “komme hjem”
  • Rastløshet i kroppen
  • Uro eller angst
  • Behov for aktivitet

Selv om det ikke gir mening for oss, gir det ofte mening for personen.


Hva betyr det når de vil «hjem»?

Dette er noe av det mest vanlige:

«Jeg må hjem.»

Men personen kan allerede være hjemme.

Hjem” betyr ofte noe annet

Det kan være:

  • Et sted de husker som trygt
  • En følelse av tilhørighet
  • Et liv som en gang var kjent og forståelig

Dette handler sjelden om adresse.

Det handler om trygghet


Hvorfor oppstår vandring?

Demens påvirker evnen til:

  • Å orientere seg
  • Å forstå tid og sted
  • Å regulere uro
  • Å huske hva man gjør

Dette kan føre til:

  • Indre uro
  • Følelse av å være “på feil sted”
  • Behov for å bevege seg

Og da ser vi ofte:

Vandring som uttrykk


Hvordan oppleves det for personen?

Dette er avgjørende å forstå:

De går ikke “uten grunn”

De kan oppleve:

  • At de må rekke noe
  • At noen venter på dem
  • At de ikke hører til der de er
  • At noe er uavklart

Kroppen og hjernen er i bevegelse samtidig.


Den vanligste feilen mange gjør

Det er naturlig å forsøke å stoppe det:

  • «Du må sette deg»
  • «Du kan ikke gå ut»
  • «Du er jo hjemme»

Men dette kan føre til:

  • Økt uro
  • Motstand
  • Konflikt
  • Mer intens vandring

Hvorfor?

Fordi behovet bak ikke blir møtt


Det mange opplever

Over tid kan dette bli krevende:

  • Konstant bevegelse
  • Bekymring for fall eller at personen går seg bort
  • Lite ro i hverdagen
  • Vanskelig å få personen til å hvile

Dette skaper både praktisk og følelsesmessig belastning.


Et viktig perspektiv

Vandring er ikke problemet i seg selv.

Det er et signal

Et signal om at:

  • noe ikke er avklart
  • noe ikke føles trygt
  • noe i kroppen eller tankene er i ubalanse

Når vi forstår dette, endrer også måten vi møter det på.


Du er ikke alene

Dette er svært vanlig ved demens.

Og det følger ofte mønstre:

  • Mer uro på ettermiddag/kveld
  • Øker med sykdomsutvikling
  • Kan variere fra dag til dag

Å kjenne igjen mønstrene gir mer forutsigbarhet.


Hva skjer videre?

Når vandring først har begynt, kan det utvikle seg til:

  • Økt risiko for å gå seg bort
  • Mer uro og søvnproblemer
  • Behov for tettere oppfølging
  • Vanskelige situasjoner i hverdagen

Dette er situasjoner mange trenger konkrete strategier for.